Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Publicznym Przedszkolu w Radwanicach

W roku szkolnym 2022/2023 Publiczne Przedszkole w Radwanicach realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z ogromną radością i satysfakcją przyjęliśmy informację, że wniosek na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa (Priorytet 3) złożony przez nasze przedszkole przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji formalnej oraz oceny merytorycznej i tym samym uzyskaliśmy rządowe wsparcie w formie dotacji w kwocie 3 750,00 zł.  Niezmiernie ważne jest to, że jest to pierwsze takie wsparcie dofinansowania na zakup książek do każdej grupy wiekowej. Księgozbiór biblioteki przedszkolnej wzbogacił się o 263 pozycje o wartości 3 000,00 zł. Wśród nich są:  „Wiersze” J. Tuwima, „Wiersze” J. Brzechwy, „Wiersze” M. Konopnickiej”, „Encyklopedie zwierząt”, „Zabawy logopedyczne”, „Encyklopedie roślin”,  książki o przyjaźni, miłości, szacunku, emocjach, „Pierwsze eksperymenty”, „Baśnie” J. Ch. Andersena, książki patriotyczne, prozdrowotne, o ulubionych bohaterach bajek takich jak: Franklin, Samochodzik Franek, Kicia Kocia, Zuzia, Fenek, zagadki, „Legendy o Polsce”, „Polskie rymowanki”, bajki, „Zbiór zabaw ruchowych”. A także książki tematyczne o świętach, porach roku, bezpieczeństwie, rodzinie oraz wiele innych utworów z zakresu literatury dziecięcej.  Dotacja objęła również promocję czytelnictwa na nabycie książek będących nagrodami w konkursach oraz tablicy w kwocie łącznej 750,00 zł.

Założeniem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest promowanie literatury wśród dzieci oraz wyposażenie przedszkola w nowości wydawnicze, które rozbudzą zamiłowanie do książki, wprowadzą dzieci w magiczny świat bajek oraz świat wartości. W domu to rodzice, dziadkowie, a w przedszkolu nauczyciele są pierwszymi przewodnikami po kartach książki.  „Nikt się nie rodzi czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować codziennie, czytając dziecku dla przyjemności”.  Codzienne czytanie dziecku jest najskuteczniejszą metodą wychowania człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu.

NPRCZ promuje czytelnictwo poprzez realizację różnych wydarzeń, które będą miały miejsce w przedszkolu, o czym napiszemy wkrótce…

Kolejne działania w ramach projektu „Serdeczna Karteczka”

W bieżącym roku szkolnym klasa 3 b uczestniczy w projekcie „Serdeczna Karteczka”. Projekt polega na wykonywaniu karteczek dla przedstawiciela lub przedstawicieli określonej grupy społecznej czy zawodowej. W styczniu dzieci miały za zadanie wykonać karteczki dla włodarzy miast/wsi lub pracowników administracji publicznej. W ramach tego przedsięwzięcia dzieci poznały historię i dzień dzisiejszy naszej gminy, wykonały foldery i karteczki oraz spotkały się z wójtem gminy Radwanice p. Pawłem Piwko. Podczas spotkania pytały, jak wygląda praca wójta, ale również przedstawiły swoje marzenia, wśród których znalazły się: basen, park linowy, galeria handlowa, schronisko dla zwierząt i wiele innych propozycji. Ciekawe, czy któreś z nich się spełnią?

Zbiórka dla Burka i Kocurka

W styczniu już po raz kolejny w przedszkolu i w szkole w Radwanicach ogłoszono akcję „Zbiórka dla Burka i Kocurka”. Przedszkolacy i uczniowie bardzo chętnie odpowiedzieli na apel pomocy dla bezdomnych zwierząt. W naszym magazynie pojawił się bardzo różnorodny zbiór artykułów – od karmy, przez koce i zabawki po legowiska, a nawet drapak dla kotów.

Akcję koordynowały Koła Przyjaciół Dzieci działające przy szkole i przedszkolu oraz Szkolny Klub Wolontariatu. Zebrane dary przekażemy do Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Głogowie oraz Głogowskiego Stowarzyszenia Pomocy Zwierzętom AMICUS.

II Powiatowy Konkurs z Języka Angielskiego „Let’s save the planet – essay competition” ogromnym sukcesem uczniów gminy Radwanice

Essay competiton jest konkursem na napisanie dłuższej wypowiedzi w języku angielskim. Rozprawka for and against (czyli za i przeciw) polega na przedstawieniu argumentów za i przeciw na zadany temat bez wyrażania własnej opinii. Opinion essay, czyli rozprawka z opinią, opiera się na naszej osobistej opinii, którą nakreślamy już na samym początku.

W tym roku II Powiatowy Konkurs z Języka Angielskiego na napisanie eseju odbył się pod hasłem „Let’s save the planet”. Przedmiotem konkursu było zatem napisanie wypracowania w języku angielskim na określony temat z obszaru: „Ochrona środowiska”. Do konkursu przystąpiły 2 uczennice klasy 8 ze Szkoły Podstawowej z Buczyny oraz 2 uczennice klasy 8 z Zespółu Szkolno – Przedszkolnego z Radwanic. Uczestniczki podjęły się ogromnego wyzwania i spróbowały swoich sił w trudnej rywalizacji.

Na zwycięskim podium stanęły uczennice obydwu szkół. I miejsce w II Powiatowy Konkursie z Języka Angielskiego „Let’s save the planet – essaycompetition” zajęła Dominika Dracker z ZSP w Radwanicach. Zaszczytne III miejsce przypadło Alicji Kasprzak ze Szkoły Podstawowej w Buczynie. Naszym drogim uczennicom serdecznie gratulujemy i życzymy wielu sukcesów!

autor: Krystyna Zawis

One liczą się ze słowami!

Wczoraj komisja XIX edycji Powiatowego Konkursu Poprawności Językowej ,,Licz się ze słowami” wyłoniła uczestników powiatowych zmagań konkursowych. Miło nam zakomunikować, że wśród nich znalazły się dwie uczennice z naszej szkoły: Zofia Kosidło z klasy 8c i Karina Rusinko z klasy 8 b. Etap powiatowy odbędzie się w czwartek drugiego marca. Będziemy trzymać kciuki!

WSTECZ