Wsparcie psychologiczne w czasie pandemii koronawirusa – gdzie szukać pomocy?

Wszyscy niepokoimy się obecną sytuacją związaną z pandemią. Jedni mniej, inni bardziej. Niektórym lęk uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Jeśli odczuwasz znaczne obciążenie psychiczne lub znasz osoby, które nie radzą sobie w tym trudnym czasie, zgłoś się po pomoc!

Obecna sytuacja związana z rozwojem koronawirusa SARS-CoV-2 w Polsce może stanowić dodatkowe obciążenie dla zdrowia psychicznego. Jednym z zagrożeń, przed którym ostrzegają eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest ciągłe śledzenie wiadomości na temat wirusa z niesprawdzonych źródeł, które może prowadzić do narastania niepokoju i stresu.

Nowe informacje dopływają do nas non stop. Wiele z nich to fake newsy, siejące tylko jeszcze większą panikę. Radzimy ograniczyć śledzenie sytuacji. Nie trzeba tego robić, aby być dobrze poinformowanym. Jeśli nieustannie masz włączoną telewizję informacyjną, zmień kanał. Jeśli twoi znajomi permanentnie dostarczają ci informacji, poproś, aby przestali lub postaraj się od tego odciąć.

Eksperci zalecają stosowanie się do komunikatów publikowanych przez oficjalne, potwierdzone źródła, takie jak komunikaty WHO i strony rządowe (witryna Ministerstwa Zdrowia czy Głównego Inspektoratu Sanitarnego). Znajdziecie tam m.in. informacje o tym, jak dbać o siebie i swoje otoczenie oraz w jaki sposób zminimalizować ryzyko. Należy też sprawdzać fakty.

Jeśli jednak lęk utrudnia funkcjonowanie na tyle, że nie jesteś w stanie skupić się na pracy, nauce, rodzinie albo masz myśli samobójcze, warto zasięgnąć profesjonalnej pomocy.

  • Można zadzwonić np. na infolinię Centrum Wsparcia Dla Osób W Stanie Kryzysu Psychicznego, która od 2017 roku działa całodobowo, 7 dni w tygodniu pod numerem 800-70-2222.

Linia Wsparcia jest całkowicie bezpłatna. Pod numerem telefonu, mailem porady@liniawsparcia.pl oraz na czacie dyżurują psychologowie z Fundacji ITAKA. Udzielają porad i kierują dzwoniące osoby do odpowiednich placówek specjalistycznych w danym regionie kraju. Gotowi są do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji. Możesz porozmawiać z nimi o swoim problemie, a także uzyskać profesjonalną pomoc. W wyznaczonych godzinach pełnią dyżury również specjaliści – lekarze psychiatrzy, prawnicy oraz pracownicy socjalni. Informacja o dyżurach znajduje się na stronie www.liniawsparcia.pl.

Z pomocy Centrum Wsparcia może skorzystać każdy, kto czuje, że jest w stanie kryzysu psychicznego oraz wszystkie osoby, które potrzebują pomocy, rozmowy, porady, wsparcia psychologicznego lub rozmowy z psychiatrą. Jeśli czujesz się stale przygnębiony, samotny, nie dajesz sobie rady z codziennością i stresem lub zamartwiasz się o swój stan zdrowia, zadzwoń.

Kryzys psychiczny to moment, kiedy czujesz, że problemy cię przerastają, czujesz, że więcej już nie udźwigniesz. Jego powodem może być również życie w ciągłym stresie. Przedłużanie się takiego stanu może prowadzić do depresji. Czasem załamaniu nerwowemu towarzyszą myśli samobójcze. W takiej sytuacji warto zasięgnąć porady specjalisty. Nie czekaj! Daj sobie pomóc!

Moi Drodzy!

Chciałabym powiedzieć trochę o pewnych konsekwencjach koronawirusa w naszym życiu.

Drogi odbiorco!

Chciałabym się skupić na Tobie…. Na tym jakie Ty możesz odczuć skutki koronawirusa w sensie egzystencjalnym i psychologicznym. Aktualne obostrzenia dotyczące naszego codziennego funkcjonowania nakładają szereg ograniczeń.

Owszem wielu aktywności podejmować nie możemy, konieczne jest zachowywanie środków ostrożności, kiedy wychodzimy do pracy bądź na zakupy. Natomiast nie mamy ograniczeń w sferze naszych myśli i emocji 🙂

Takie zwolnienie tempa powoduje, że mamy więcej czasu dla siebie samych – właśnie na refleksję.

Dotychczas być może żyłeś/ żyłaś według określonego planu dnia, spiesząc się żeby wszystko wypełnić (dom, praca, ogród )

Owszem, niektórzy mogą zaprotestować „Ale my teraz też mamy dużo zajęć, np. lekcje w domu, praca zdalna, gotowanie obiadów itd.” Mimo to i tak masz więcej czasu a przynajmniej możliwości na refleksje nad sobą i swoim życiem. Może być tak, że niechciane, odpychane do tej pory myśli – teraz napływają niczym ogromna fala ?

I co z tą falą zrobić?

Nie zatrzymuj jej, nie stawiaj „betonowej tamy”. Pozwól, aby dotarło do Ciebie to co wypierałeś, bądź udawałeś sam przed sobą, że wszystko jest w porządku. Być może odkryjesz również nową wiedzę o sobie, np. zawsze myślałeś, że jesteś silny psychicznie, a teraz obezwładnia Cię stres, lęk, panika…

Pozwól sobie poznać siebie takim jakim jesteś teraz . Bądź dla siebie łagodny, nie krytykuj siebie, nie oceniaj. Uznaj, że właśnie taki/taka jestem, z całym dobrodziejstwem inwentarza . Możesz podjąć próbę zmiany, np. nawyków żywieniowych czy zwiększenia motywacji do prac porządkowych, zaległości w czytaniu książek czy obejrzenia ulubionego serialu.

Masz również okazję do poprawy umiejętności komunikacyjnych, czyli dogadywania się z bliskimi. Rozmowy w sposób konstruktywny, czyli dający porozumienie.

Możliwe, że w tym momencie uśmiechasz się pobłażliwie – „Co ona wypisuje? Przecież się kłócimy na potęgę!”

I bardzo dobrze – odpowiem (oczywiście nie dotyczy to sytuacji przemocy).

Takie kłótnie, spory, nieporozumienia są dobrym punktem wyjścia właśnie do porozumienia, do poprawy komunikacji. Bo przecież o to nam chodzi? Jak już emocje opadają, jest dobry czas na spokojną rozmowę.

Zachęcam do dobrego wykorzystania tego wspólnego czasu, owszem taka intensywność kontaktów interpersonalnych może powodować nasilenie wypieranych problemów w relacjach. Natomiast jest też doskonałą okazją do rozwiązania sytuacji konfliktowych.

Witam.
W związku z zaistniałą sytuacją epidemii, chciałabym poinformować, że jestem do Państwa dyspozycji pod nr tel : 699-993-109.
Gdyby ktoś z Państwa potrzebował rozmowy, porady to zapraszam do kontaktu telefonicznego.

Poniżej dołączam krótki artykuł „Koronawirus: cenne rady, jak wytrzymać stres odosobnienia”, którego autorem jest norweski psycholog Atle Dyregrov.

Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego. Przestrzegając kwarantanny pomagasz innym uniknąć zarażenia koronawirusem, a sobie – mieć szacunek do siebie samego – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov. 
Badania psychologiczne prowadzone nad zagadnieniem kwarantanny pokazują, że sytuacja ta ma znaczące i negatywne konsekwencje dla naszej psychiki: strach, gniew i natrętne myśli (Brooks i współpracownicy, 2020)” – pisze prof. Dyregrov. ”Czynnikami stresowymi w tej sytuacji są nuda, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe i poczucie piętno. Oto kilka porad, jak radzić sobie z psychologicznym stresem izolacji” – dodaje.

Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego koronawirusem

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego. ”Kwarantanna pomaga innym” – pisze w artykule. ”Pomagasz im zmniejszyć możliwość zachorowania. Wykazujesz zbiorową odpowiedzialność społeczną poprzez swoje altruistyczne działania” – dodaje. Psycholog tłumaczy też, że właśnie taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.
Bądź aktywny, planuj
Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. ”Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov. Psycholog tłumaczy, że taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.
W czasach koronawirusa kontakty społeczne są ważne
Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny. ”Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie” – pisze na łamach ”Aftenposten” Dyregrov.

Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami

Psycholog przekonuje, że pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. ”Jeśli takie myśli zajmują dużo miejsca, możesz spróbować je lepiej kontrolować” – zachęca. ”Oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku. Korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek” – radzi Dyregrov.
Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie
Co ciekawe, psycholog nie radzi odosobnionym, by całkowicie porzucili martwienie się. Radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.
Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.
Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które w ostatnich dniach płyną do nas wszelkimi możliwymi kanałami. Profesor radzi więc, by na Facebooka zaglądać tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych. ”Wiemy od tych, którzy doświadczają tragedii, że zbytnie spędzanie czasu na oglądaniu lub czytaniu wiadomości wpływa na nich negatywnie. Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój” – zachęca.

Dzień Osób Niepełnosprawnych połączony z Dniem Wolontariusza

02 grudnia 2019r w naszej szkole będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych połączony z Dniem Wolontariusza.
W tym roku szczególną uwagę poświęcamy naszej koleżance Weronice Bisikierskiej, uczennicy klasy Ib

Już od 26.11 rozpoczną się zbiórki w budynkach szkół poprzez :
-Sprzedaż ciast podczas przerw w małej i dużej szkole
– Sprzedaż własnoręcznie robionych bałwanków, aniołków i świeczników w małej szkole
oraz
– Sprzedaż serduszek zrobionych przez naszych wolontariuszy podczas dyskoteki Andrzejkowej w najbliższy czwartek w budynku dużej szkoły.
Dochód w całości będzie przeznaczony na rehabilitację uczennicy.

Serdecznie zapraszamy również na uroczysty apel, który odbędzie się 02.12.2019r. o godzinie 10: 20 na Sali gimnastycznej.

Warsztaty „Jak budować przyjazną atmosferę w grupie”

We wczesnej fazie dorastania pojawia się silna

potrzeba więzi z rówieśnikami – osobistego i

indywidualnego kontaktu z nimi.

Członkostwo w grupie rówieśników daje

szansę lepiej poznać zachowania oraz

oczekiwania innych oraz są okazją do

budowania umiejętności dostosowywania

się do inności drugiego człowieka.


Dlatego też 23.05.2019r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym gościliśmy specjalistów z Akademii Pozytywnej Profilaktyki z Krakowa, którzy przeprowadzili warsztaty w klasach 5 i 6.

Tematem spotkań było : „Jak budować przyjazną atmosferę w grupie”.

,,Dzień Profilaktyki”

Dnia 27.11.2017 r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Radwanicach odbył się ,,Dzien Profilaktyki”. Warsztaty  przeprowadzili specjaliści z Akademii Pozytywnej Profilaktyki z Krakowa.

Podczas zajęć z młodszymi uczniami poruszony był temat agresji i cyberprzemocy (przemocy elektronicznej) pt. ,,Cyfrowe SOS”. Ze starszymi omawiano szkodliwości substancji psychoaktywnych i alkoholowych w organizmie człowieka. Tematem spotkania był ,,Pierwszy stopień”, który mówił o zgubnych skutkach nałogów.

Zakończeniem ,,Dnia Profilaktyki” w naszej szkole były warsztaty dla rodziców pt.: ,,Lustrzane odbicie – słów kilka o podniesieniu świadomości i znaczeniu rodziców w budowaniu samooceny dziecka”.

 

 

Prelekcja „Jak należy kochać dzieci?”

Szanowni Rodzice dzieci przedszkolnych i klas I-III

 

          W trosce o dobre wychowanie naszych dzieci serdecznie zapraszamy Państwa dnia 22.11.2016 r. ( wtorek ) o godzinie 16:00 na prelekcję dla rodziców, która odbędzie się w auli naszej szkoły. Spotkanie będzie poprowadzone przez specjalistę poradni psychologiczno – pedagogicznej z Polkowic.

Temat pogadanki : „ Jak należy kochać dzieci?”

Przewidziany czas spotkania 40 min.

Koncert profilaktyczny „ Dopóki masz wybór”

Dnia 28.10.2016 r. uczniowie klas VI naszej szkoły pod opieką P. Alicji Dosiak, P. Edyty Maćkowiak i p. Kazimierza Laskowskiego wzięli udział w koncercie profilaktycznym: „ Dopóki masz wybór” organizowanym przez Gimnazjum w Radwanicach. Głównym wykonawcą i autorem programu był Pan Piotr Nagiel – kompozytor, autor tekstów, wokalista zespołu STO %, jak również terapeuta uzależnień, który doskonale zna problem choroby i wie jak można pomagać ludziom, którzy utracili kontrolę nadużywania alkoholu czy środków psychoaktywnych. W swoich utworach poruszał głównie tematykę uzależnień

 i przemocy, opowiadał o własnych doświadczeniach, jak również przestrzegał przed znieczulicą jaka panuje w społeczeństwie. Mówił o tym, że warto wstawiać się za słabszymi, reagować jeśli dzieje się wokół nas krzywda, bo takie zachowanie może nawet ocalić komuś życie. Natomiast stanie i bierne przypatrywanie się negatywnym postawom kolegów i koleżanek może zakończyć się tragedią. Pan Piotr podczas koncertu udzielał wskazówek, jakimi wartościami należy się kierować w życiu, aby być szczęśliwym i godnym do naśladowania.

Koncert był bardzo ciekawy, skłaniający do przemyśleń i refleksji.

WSTECZ